Kayıt Ol
Şifremi Unuttum
hanefî mezhebinin meşhur fakihlerinden ahmed
b. ali, ebû bekr er-râzî el-cassâs el-hanefî 305/917 de rey şehrinde doğmuş,
zamanın siyâsî ve ilmî merkezi olan bağdat'a gidip islâmî ilimleri öğrenmiş ve
sonunda bağdat'taki hanefî âlimlerinin başkanlığına kadar yükselmiştir. bu
vazifesine ölümü olan 370/981tarihine kadar devam etmiştir.
cassâs, zamanında fıkıh, hadis ve dil
sahasında şöhrete ulaşmış olan âlimlerden ders almış, kendisini islâmî ilimler
alanında yetiştirmiştir. o, her şeyden önce dirayetli bir fakîhtir. müfessir ve
muhaddis olan yönü de eksik değildir. bazı kaynaklar onu, fakîhlerin
tabakalarından "ashab-ı tahrîç” den daha üst mertebede olan
"el-müctehidu fi'l-mes'ele” mertebesinde görmektedirler. müellifimiz,
dinden inhiraf, zulüm ve haksızlık karşısında feveran eden ve sözünü
esirgemeyen bir karakter yapısına sahiptir. halifenin başkadılık teklifini
kabul etmemiştir. ona yapılan mûtezîlîlik ithamının kabule şayan yönü yoktur.
zira onun bu fırka ile ilgisinin olmadığı "cassâs ve fıkhî tefsiri” adlı
eserde delilleriyle ortaya konulmuştur. bağdat'taki hanefilerin başı olması
sebebiyle cassâs'tan istifâde etmek için, çeşitli islâm memleketlerinden
kendisine akın akın talebeler gelmiş, pek çok talebe yetiştirmiş ve aralarından
tanınmış fakihler çıkmıştır.
cassâs'ın telif ettiği eserler, onun keskin
zekâsının, kuvvetli muhakemesinin ve meselelere olan vukufunun meyveleridir.
tefsiri ve diğer bir iki telifi dışındaki eserleri, hanefî mezhebinin ileri
gelen müçtehidlerinden imam-ı muhammed, et-tahâvî, el-hassâf, el-kerhî
gibilerin muhtasar olan eserlerinin şerhi mahiyetindedir. böyle muhtasar
eserleri şerhedebilmek, ancak mezhebin derinliklerine ve inceliklerine vâkıf
olan kimseler tarafından mümkün olabilir. kaynaklarda cassâs'ın on iki eseri
zikredilmektedir.