Kayıt Ol
Şifremi Unuttum
on dokuzuncu ve yirminci yüzyılda, çok etnikli osmanlı
devleti’nin çözülmesiyle balkanlar ve ortadoğu’da bir dizi ulusal devlet
kuruldu. bu dönüşüm, osmanlı idaresinin on dördüncü ve on beşinci yüzyıllarda
tesis ettiği geleneksel toplumsal yapının, etnik-dini hatlar boyunca
kırılmasıyla yaşanan bir kolektif kimlik değişimi idi. milliyetçi
görüntülü ayaklanmaların sebebi, osmanlı idarî sistemi değil; aksine,
geleneksel sistemin dağılmış olmasıydı. imparatorluk yönetiminin etkisiz hale
geldiği uzak eyaletlerde dengeler değişmişti.
batı menşeli
yorumlarda, bu toplumsal dönüşümün birçok yönü genellikle ihmal edildi. karpat,
literatüre bir ilk olarak girmiş bu çalışmasında, osmanlılarla ilgili
çalışmaları şekillendirmekte olan dar görüşlülükten uzak durarak, balkanlar ve
ortadoğu’daki müslim ve gayrimüslim tebaayı genel bir çerçeve içinde ele alıyor
ve söz konusu sosyo-politik dönüşümü bir bütün olarak analiz ediyor.
osmanlı’nın
fenerli rumları eflak ve boğdan’ın yöneticileri olarak ataması bizans
milliyetçiliğinin yolunu nasıl açtı?
taşrada ayanların
güç kazanması ve payitahta meydan okur duruma gelmesi balkanlardaki bölge
halklarının geleceğini hangi yönde etkiledi?
ortodoks
patrikhanesi’nin yunan milliyetçiliği karşısındaki tavrı neydi? yunan
isyancılar için aforoz mektubu yazıldı mı?
on dokuzuncu
yüzyılda eğitim ve idare alanında yapılan reformlar imparatorluğun son
yüzyılını nasıl şekillendirdi?
türk milli
kimliğinin oluşumunda toprağın/vatanın üstlendiği rol ne oldu?
ıı. abdülhamid
etnik kimliği ve vatan sevgisini islam’a ve osmanlı devleti’ne yönelmiş
en büyük tehditler olarak mı gördü?