bu ürün 1 iş günü içerisinde kargoya teslim edilmektedir.
islâm dini’nin birer düşünce okulu sayılan
itikâdî ve siyasî fırkaları konu edinen islâm mezhepleri tarihi disiplini,
islâm’da mezheplerin birer din değil, dinin birer yorumu demek olan beşerî
nitelikli sistemler olduğunu, bu yüzden dinle asla özdeşleştirilemeyeceklerini
ispat etmek suretiyle, mezheplerin birbirlerine düşman birer oluşum ya da
düşünce özgürlüğü önünde birer engel değil, islâm’ın belirlediği sınırlar
içinde kaldıkları müddetçe birer zenginlik ve rahmet olduklarını ortaya koyarak
önemli ve lüzumlu bir işlev görmektedir.
müslümanlar arasında farklı fikir, düşünce, anlayış ve dinî algılama biçiminden
kaynaklanan mezhepler, islâm dininin mensupları için birer alt kimlik unsurları
olup, doğrudan islâm’ın kendisi ile özdeşleştirilemezler. islâm düşüncesinin
teşekkül sürecinde ortaya çıkmaya başlayan ve tarihten günümüze mütemadiyen
neşet eden mezhepler, dinin kişiden kişiye değişen farklı yorum biçimleridir ve
asla dinin yerine ikâme edilemezler.
bu eserde ilk mu’tezile, hâricîler, şîa, mürcie, mu’tezile, cebriyye, kaderiyye
ve ehl-i sünnet ekolleri’nden selefiyye, eş’ariyye ve mâturidiyye gibi erken
dönem islâm toplumunda teşekkül eden ilk itikadî ve siyasî mezheplerin oluşum
süreçleri, öncüleri ve görüşlerine yer verildiği gibi, selefîliğin aşırı bir
yorumu olan vehhâbîlik ve islâm orijinli olmakla beraber sonradan yahudîlik,
hristiyanlık, zerdüştlük, mecusîlik, hinduizm ve maniheizm gibi çeşitli din,
kültür ve doktrinlerden farklı düşünceleri bünyesinde bağdaştıran nusayrîlik,
dürzîlik, bâbîlik-bahâîlik, kâdiyânîlik-ahmediyye ve yezîdîlik gibi senkretik
mezheplerin fikir ve görüşlerine de yer verilmiştir. ayrıca bu eserde genel
olarak alevîlik, özel anlamda ise anadolu alevîliği, alevî-bektaşî inançları
ile alevîlikte âdap ve erkân konuları işlenmiştir.